<< späť na úvodnú stranu

Nutričné faktory

Vibovit želé multivitamíny pre deti, obsahujú komplex 10 vitamínov a minerálnych látok. Vitamíny A,C, D, B12, selén a zinok podporujú správne fungovanie imunitného systému. Vitamín A a zinok prispievajú k udržaniu dobrého zraku. Vitamín D a zinok prispievajú k udržaniu zdravých kostí. Niacín a biotín prispievajú k správnemu fungovaniu nervového systému. Selén podporuje správne fungovanie štítnej žľazy.

Aký je význam jednotlivých vitamínov a minerálnych látok?

Aké potraviny sú prírodným zdrojom najdôležitejších vitamínov a minerálnych látok?

Vitamín A

Vitamín A (Retinol) – ANTIOXIDANT

Význam: Prispieva k normálnemu metabolizmu železa, k udržaniu normálneho stavu slizníc, pokožky a zraku. Ďalej prispieva k normálnej funkcii imunitného systému a podieľa sa na procese špecializácie buniek. Zdroj: Prirodzene sa nachádza v rybom tuku, pečeni, mrkve, žltej a listovej zelenine, vo vajíčkach, v mlieku a mliečnych výrobkoch a v žltom ovocí.

Mrkev
Vitamín D

Vitamín  D (Kalciferol)

Význam: Prispieva k normálnemu vstrebávaniu/využitiu vápnika a fosforu, k normálnej hladine vápnika v krvi, k udržaniu normálneho stavu kostí a zubov. Ďalej k udržaniu normálnej činnosti svalov, podieľa sa na procese delenia buniek a prispieva aj k normálnej funkcii imunitného systémuZdroj: Prírodným zdrojom je rybí tuk, sardinky, nasolený sleď, tuniak, losos, mlieko a produkty z neho, naklíčené semená, žĺtok, tresčia pečeň.

Tuňák
Vitamín E

Vitamín  E (Tokoferol) – ANTIOXIDANT

Význam: Prispieva k ochrane buniek pred oxidačným stresomZdroj: Medzi základné prírodné zdroje vitamínu E patria vajcia, strukoviny, obilné klíčky, sójové bôby, rastlinné oleje, orechy, ružičková kapusta, listová zelenina, špenát, celozrnné obilniny.

Obilné klíčky
Vitamín C

Vitamín C (Kyselina askorobová) – ANTIOXIDANT

Význam: Prispieva k normálnej funkcii imunitného systému, k ochrane buniek pred oxidačným stresom, k zníženiu únavy a vyčerpania, zvyšuje vstrebávanie železa a prispieva k normálnej tvorbe kolagénu. Ďalej prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy a normálnej psychickej činnosti. Zdroj: Jedným z najbohatších zdrojov sú plody šípky. Ďalej je to ovocie (čierne ríbezle, citrusy, kivi, jahody, papája) a zelenina (červená paprika, brokolica, ružičková a hlávková kapusta, kaleráb, mrkva).

Citron
Vitamín B3

Niacín (Vitamín B3)

Význam: Prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu. Ďalej k normálnej činnosti nervovej sústavy a psychickej činnosti, k udržaniu normálneho stavu slizníc, pokožky. Zdroj: Prírodným zdrojom sú ryby, chudé mäso, výrobky z celozrnnej pšenice, pivovarské kvasnice, pečeň, obilné klíčky, vajcia, arašidy, biele hydinové mäso, avokádo, datle, figy a slivky.

Libové maso
Biotin

Biotín (Vitamín H, B7)

Význam: Prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu, k normálnej činnosti nervovej sústavy a psychickej činnosti, ďalej k udržaniu normálneho stavu vlasov, slizníc a pokožkyZdroj: Dobrými zdrojmi biotínu sú strukoviny, sója, ovsené vločky, pečeň, obličky, vaječné žĺtky, ananás, maliny, huby, kapusta, karfiol, zemiaky. Hlavnými dodávateľmi biotínu pre náš organizmus sú baktérie sídliace priamo v našich črevách.

Sója
Vitamín B4

Kyselina listová  (Vitamín B9, folát)

Význam: Prispieva k rastu zárodočných tkanív počas tehotenstva, k normálnej krvotvorbe, k normálnemu metabolizmu homocysteínu a k syntéze aminokyselín. Zdroj: Potraviny bohaté na kyselinu listovou sú zelená listová zelenina, pečeň, obličky, fazuľa mungo, mliečne výrobky, orechy, celozrnná múka, ovocie, arašidy, mandle.

Salát
Vitamín B12

Vitamín B12 (Kobalamín)

Význam: Prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu a metabolizmu homocysteínu, k normálnej činnosti nervovej sústavy a psychickej činnosti, k normálnej tvorbe červených krviniek a normálnej funkcii imunitného systému. Prispieva ďalej k zníženiu únavy a podieľa sa na procese delenia buniek. Zdroj: Vnútornosti (pečeň, obličky), ryby, vajcia a mliečne výrobky.

 Ryby
Zinek

Zinok – ANTIOXIDANT

Význam: Prispieva k normálnemu metabolizmu kyselín, zásad, sacharidov, makroživín, mastných kyselín, vitamínu A, k normálnej syntéze bielkovín. Ďalej prispieva k normálnym rozpoznávacím funkciám, k normálnej syntéze DNA, k normálnej plodnosti a reprodukcii, k udržaniu normálneho stavu kostí, vlasov, pokožky a zraku a k normálnej funkcii imunitného systému. Prispieva k ochrane buniek pred oxidatívnym stresom a podieľa sa na procese ich delenia. Zdroj: Prírodným zdrojom zinku sú semená dyne, ovsené vločky, ryby, mäso (hovädzie a bravčové), pečeň, kôrovce aj mäkkýše, ustrice, syry, fazuľa, orechy a pšeničné klíčky.

Dýňová semínka
Selen

Selén – ANTIOXIDANT

Význam: Prispieva k udržaniu normálneho stavu vlasov, nechtov, k normálnej činnosti štítnej žľazy. Ďalej prispieva k normálnej funkcii imunitného systému a k ochrane buniek pred oxidatívnym stresom. Zdroj: Medzi základné prírodné zdroje selénu patrí brokolica, cesnak, paradajky, cibuľa, tuniak, pečeň a obličky, morské plody, obilné klíčky, otruby, hnedá ryža.

Brokolice